Ny lektor skal styrke forskning i cloud-teknologi

Daniel Lucani Rötter, CEO for Chocolate Cloud og bl.a. uddannet fra MIT i USA, er ny lektor på elektro- og computerteknologi-linjen på Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet.

Daniel Lucani Rötter er uddannet fra Simón Bolívar universitetet i Venezuela og har taget sin ph.d. fra Massachusetts Institute of Technology.

Udviklingen inden for informationsteknologi har raset i årtier og har reformeret verden ved bl.a. introduktionen af telefonen, computeren og internettet. Men selvom man som forbruger er vant til ny, endnu hurtigere teknologi hvert år, bliver udviklingen af hurtigere, mindre og bedre teknologi sværere og sværere. Man nærmer sig simpelthen nogle flaskehalse, der kræver en ny reformation, inden for den måde vores computere virker på, som f.eks. kan håndtere den voldsomme eksplosion i energiforbrug og data, Internet of Things kan medføre i en nær fremtid.

En af de nyere teknologiske kvantespring er cloud-teknologi, og det er netop grunden til, at Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet har fået en ny lektor, Daniel Lucani Rötter. Hans speciale er netværks kodning og cloud teknologi, og han skal bl.a. være med til at føre udviklingen og forskningen inden for dette felt endnu videre.

Ud over at undervise på instituttet vil Daniel Lucani Rötter åbne op for flere udviklings- og forskningsprojekter omhandlende netværks kodning og lagringssystemer.

Daniel Lucani Rötter er født og opvokset i Venezuela, hvor han er uddannet fra Simón Bolívar universitetet. Senere flyttede han til USA, hvor han tog en ph.d. fra Massachusetts Institute of Technology, MIT, i elektroteknologi i 2010. Han kom til Danmark i august 2012, hvor han indtil nu har arbejdet som lektor på Aalborg Universitet.

I juni 2014 var han med til at starte virksomheden Chocolate Cloud op, som laver softwareløsninger for lagring i skyen. Han er i dag direktør for virksomheden, hvorfra han bl.a. deltager i Horizon 2020-projektet ”Secure Cloud”, som går ud på at sikre data og garantere privatlivets fred for kritiske data, som behandles i offentlige skyer.

Lektor Daniel Lucani Rötter