Mikro-robotter i hjernen skal bekæmpe Parkinsons

Forskere fra Aarhus Universitet har lige startet et kæmpe EU-projekt op, der har til formål at udvikle mikroskopiske LED-robotter, som kan kurere bevægelsesforstyrrelser inde fra selve hjernen.

Den mikroskopiske robot skal høste energi fra ultralydsbølger ved hjælp af en piezoelektrisk enhed. Den største udfordring i projektet bliver ifølge lektor Farshad Moradi at fodre robotten med nok energi til at drive lysdioderne.

Med en saltvandsindsprøjtning på over 28 mio. kr. fra det prestigefyldte EU-rammeprogram Future and Emerging Technologies (FET) håber danske forskere fra Institut for Ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet at udvikle en lille bitte robot, som har potentiale til at blive et kvantespring inden for helbredelsen af bevægelsesforstyrrelser som eksempelvis Parkinsons sygdom.

Projektet, som har fået navnet STARDUST, har nemlig til formål at udvikle trådløst kontrollerede mikroskopiske anordninger, der inde fra selve hjernen kan belyse udvalgte neuroner med LED-lys og medicinere udvalgte hjerneceller. Noget, der aldrig er blevet gjort før:

"Hidtil er elektrisk stimulering blevet brugt i hjernen på en måde, hvor alle neuroner i det målrettede område bliver påvirket. Med dette projekt rammer vi kun udvalgte, individuelle neuroner ved hjælp af optogenetik med en trådløs mikroskala-robot," siger Farshad Moradi, lektor ved Institut for Ingeniørvirksomhed, Aarhus Universitet.

Hvis projektet lykkes, bliver robotten, som blot måler 0,2 x 0,2 x 0,2 millimeter, uhyre alsidig, idet den både kan modulere hjernens kredsløbsaktiviteter med kunstigt lys, levere lægemiddelstoffer direkte til hjernen og måle signaler fra hjernecellerne. Strømforsyningen er trådløs, idet robotten skal høste energi fra ultralyd ved hjælp af en piezoelektrisk enhed.

"Den største udfordring bliver at fodre robotten med tilstrækkelig energi. Derfor er vi nødt til at bruge meget, meget effektive materialer og enormt strømbesparende elektriske kredsløb," siger Farshad Moradi.

Projektet startede op den første november og løber i fire år. STARDUST finansieres af FET, som er en del af EU’s rammeprogram for forskning og innovation, Horizon 2020.

"Hvis vi lykkes med dette projekt, kan det få enorm betydning for den kliniske behandling af en lang række lidelser, der spænder fra Parkinsons sygdom til kræft," siger institutleder Thomas Toftegaard, Institut for Ingeniørvidenskab.

Titel: STARDUST

Partnere: Humboldt-Universität zu Berlin (Tyskland), University College Cork (Irland), Centre National de la Recherche Scientifique (Frankrig), VIB (Belgien), Biomodics ApS (Danmark), Spinverse Innovation Management OY (Finland), Universidade Federal do Pará (Brasilien), Fraunhofer Gesellschaft zur Foerderung der Angevandten Forschung E.V. (Tyskland).

Budget: 3,8 mio. euro.

Læs mere om FET her