Forskningsprojekt identificerer kæmpe produktivitetspotentiale i byggeriet

Et nyt, stort studie fra Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet, viser, at kun en tredjedel af arbejdstiden i byggeriet bruges på værdiskabende arbejde. Det betyder, at der findes mange muligheder for optimering i størstedelen af håndværkeres arbejdsdag. Det handler dog ikke om, at håndværkerne skal arbejde hurtigere eller hårdere, understreger forskerne.

Arbejdstiden bliver ikke brugt effektivt nok inden for byggeriet, lyder det i et nyt forskningsprojekt, der har kigget nærmere på håndværkernes effektivitet. Foto: Colourbox.

Der findes et enormt potentiale for at optimere produktiviteten i den danske byggebranche. Det er konklusionen på et nyt, stort studie foretaget af forskere fra Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet. Det er faktisk kun en enkelt tredjedel af håndværkernes arbejdstid, der bliver brugt fornuftigt, lyder det:

"Kun en tredjedel af arbejdstiden i byggeriet er værdiskabende. Det har tidligere undersøgelser også vist, men den her undersøgelse er større end noget, vi har lavet før, og den bekræfter det med stor tydelighed. Samtidig kan vi nu gå ned i undersøgelsen og finde årsagerne til spildtiden," siger Søren Wandahl, professor og afdelingsleder på Institut for Ingeniørvidenskab, til Fagbladet 3F.

LÆS OGSÅ: Ingeniørstuderende udvikler bioreaktor, der skal gro ægte hjerteklapper

I projektet er håndværkere på fire forskellige byggepladser blevet observeret i over 1.000 timer for at måle på deres produktivitet. Der er lavet målinger på femten forskellige faggrupper inden for byggeriet, og selvom gennemsnittet for produktiviteten altså ligger på blot en tredjedel, er der store forskelle de enkelte faggrupper imellem. Således havde VVS’er den største målte produktivitet på 50 pct., mens bundskraberne var gulvlæggere med en produktivitet på blot 18 pct.

(Artiklen fortsætter under billedet)

Aarhus Universitet samarbejder i projektet bl.a. med entreprenørvirksomheden Enemærke og Petersen A/S. På billedet ses ingeniørstuderende Mustafa Al-Khafaji (tv) flankeret af Peter Hald, tømrerformand ved Enemærke og Petersen, og Brian Bøssing Pedersen (th), som er byggeleder i virksomheden. Foto: Søren Wiegand Kristensen.

"Projektet viser tydeligt, at der er kæmpestore muligheder for optimering inden for byggeriet ved at benytte de rette redskaber. Vi vil gerne understrege med projektet, at det absolut ikke handler om, at håndværkerne skal arbejde hurtigere eller hårdere end før – det handler udelukkende om at benytte byggeledelsesprocesser, der sikrer håndværkerne mere tid til det, de faktisk er gode til," siger Søren Wandahl.

LÆS OGSÅ: Danske forskere opfinder anti-cancer-molekyle som Lego-samlesæt

Feltarbejdet har ph.d.-studerende og civilingeniør Hasse Neve fra Institut for Ingeniørvidenskab stået for. Han mener, at det i høj grad er manglende planlægning og koordinering, som giver udfordringer for håndværkernes dagligdag:

"Det er ikke, fordi håndværkerne ikke laver noget. De arbejder hårdt og har en stor faglig stolthed, men der bliver spildt meget tid," siger han og fortæller, at der eksempelvis kan være tale om en maler, der møder op på arbejde, men ikke kan gå i gang med det samme, fordi der måske ikke er ryddet op fra tidligere entrepriser. Når der således ikke er gjort klar, må maleren selv i gang med at rydde op og måske have fat i ekstra udstyr til klargøring.

"Det er ikke værdiskabende, og det er noget, man kan planlægge sig ud af," siger han.

Formanden for Byggegruppen i 3F, der organiserer knap 60.000 byggefolk, Kim Lind Larsen, nikker genkendende til projektets konklusion med spildtid i byggeriet:

"Vi lavede en rundspørge blandt vores medlemmer for et par år siden, og her svarede de, at deres allerstørste problem er spildtid, fordi der ikke er planlagt godt nok," fortæller han og understreger, at den største gevinst ved at anvende lean-processer i byggeriet er et langt bedre arbejdsmiljø og færre arbejdsulykker.

LÆS OGSÅ: Danske forskere bag ny behandling til hjerteklap-patienter

Professor Søren Wandahl understreger, at det er muligt at øge produktiviteten til omkring 50-60 pct., hvis man benytter de rette værktøjer og lean-processer. Han peger på simple tiltag som eksempelvis brug af lister, møder og planlægning på daglig basis.

Projektet er en del af projektet Revalue, som har til formål at undersøge produktivitet og implementeringen af lean-processer inden for renovering. Revalue er et forskningsprojekt støttet af Innovationsfond Danmark, som er ledet af netop professor Søren Wandahl fra Institut for Ingeniørvidenskab.

Professor Søren Wandahl
swa@eng.au.dk