Businessduo: Erhvervssamarbejde skal styrke ingeniørforskning

Aarhus Universitet og erhvervslivet skal arbejde endnu mere sammen i fremtiden, hvis det står til universitetets to nye medarbejdere, Andy Drysdale og Christian Nielsen, som begge kommer fra en fortid, hvor innovation og teknologibaseret forretningsudvikling er i højsædet.

"Ægte innovation er der, hvor man tager sin opfindelse og gør den nyttig," lyder det fra specialkonsulent Christian Nielsen (th), som sammen med kollegaen Andy Drysdale skal øge erhvervssamarbejdet for Institut for Ingeniørvidenskab på Aarhus Universitet.

Hvordan hjælper man entreprenørskab og innovation til at blomstre i industrien?

Et skud ingeniørvidenskab og nye teknologier kan være et godt bud. Det mener i hvert fald forretningsudviklerne Andy Drysdale og Christian Nielsen, som begge netop er blevet ansat ved Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet.

Instituttet er i fuld gang med at implementere en ambitiøs og spændende vækststrategi, som giver mulighed for at skabe flere forskningsresultater. Sideløbende er målet også at opbygge endnu tættere relationer til - og bedre samarbejde med - erhvervslivet, og det er der god brug for på begge sider af linjen, lyder det:

"Normalt, når vi snakker forskning, er resultater og løsninger langsigtede. Man arbejder på tingene i lang tid. Men både små, mellemstore og store virksomheder over hele landet har ofte umiddelbare behov for ny viden, ny teknologi og innovation. Her kan vi hjælpe med sparring fra første parket i anvendelsesorienteret forskning, således at virksomhederne kan få gavn af os, og vi samtidig kan få gavn af dem," siger Andy Drysdale.

For universitetet er ambitionen slet og ret at gøre samfundsmæssig nytte ved at få realiseret flere af de mange opfindelser, der ser dagens lys på Institut for Ingeniørvidenskab. Og på samme tid kan både forskere og fremtidens ingeniører ligeledes blive inspireret i, hvad der virkelig er brug for ude i erhvervslivet.

"Ægte innovation er der, hvor man tager sin opfindelse og gør den nyttig. Og der er godt nok mange spændende projekter, teknologier og opfindelser her på instituttet, hvor man bare tænker, at der er et kæmpe potentiale. Særligt, hvis man begynder at tænke mere strategisk og kommercielt. Det er en ekstremt spændende fase, instituttet er inde i, hvor vi vokser helt vildt. Det giver i sig selv en masse muligheder og potentiale," siger Christian Nielsen.

Duoen Drysdale og Nielsen skal, udover at fremme erhvervssamarbejdet, fremover bl.a. lede et nyt Industri 4.0-projekt for Region Midtjylland kaldet Smart Industry. Projektet har til formål at tage en flok små og mellemstore danske virksomheder med på en udviklingsrejse sammen med en vidensinstitution, som giver virksomhederne en vitaminindsprøjtning i forhold til at forbedre deres produkter og services via ny teknologi.

Andy Drysdale er uddannet fysiker fra universitetet i London og tog senere taget en MBA i Aarhus. Han har arbejdet 15 år hos Teknologisk Institut, 5 år på Alexandra Instituttet og 5 år som direktør for Insero Business Services.

Christian Nielsen er uddannet cand.ling.merc fra Aarhus Universitet og kommer ligeledes med flere års baggage fra Alexandra Instituttet. De sidste 5 år har han været seniorrådgiver og Business Development Manager hos Insero, hvor han bl.a. har hjulpet teknologibaserede startups med at accelerere deres forretninger.

Kontakt:

Program manager Andy Drysdale