AU-alumne nomineret til årets europæiske opfinder

På gulvet i børneværelset brugte han hundredvis af timer med de små plastikklodser. Som voksen fik han drømmejobbet i LEGO Koncernen. Hans opgave var at udvikle programmerbart legetøj. Nu er han nomineret til European Invention Award - en af verdens største opfinderpriser. Det er historien om elektronikingeniøren fra Aarhus, der bragte teknologi i øjenhøjde med børn.

Gaute Munch er indstillet til en af verdens største opfinderpriser for sit to årtier lange arbejde med udvikling af programmerbart legetøj til verdens børn i LEGO Koncernen. (FOTO: EPO arkiv)

Der står Aarhus 1992 på eksamensbeviset. Det var året, hvor Gaute Munch blev færdig som elektronikingeniør fra det daværende Teknikum, som senere skulle blive til Ingeniørhøjskolen og Ingeniørhøjskolen Aarhus Universitet.

Som nyuddannet ingeniør arbejdede han med industriautomatisering. Det var et godt job med masser af udfordringer, og i fem år var han med til at øge effektiviteten i danske produktionsvirksomheder.

Men så åbnede muligheden sig for drømmejobbet i Billund, hvor LEGO på det tidspunkt havde brug for en kreativ ildsjæl til slutudviklingen af MINDSTORMS®-serien.

Han skrev historie med et simpelt programmeringssprog
Han gik ind til det nye arbejde med en følelse af, at her kunne han for alvor forene sin teknologiske indsigt med sine kreative evner. Men han havde ikke drømt om, at han ville komme til at sætte et historisk aftryk på udvikling af legetøj til klodens børn.

”Vi havde en fornemmelse af, at vi havde fat i noget vigtigt. Jeg kan huske, at jeg tænkte, at jeg selv ville have været henrykt som barn. Men vi forestillede os ikke, at LEGO MINDSTORMS® ville blive en evergreen med så bred appel. Jeg tror, at årsagen til succesen i bund og grund handler om, at vi fik udviklet et simpelt grafisk programmeringssprog, der bragte teknologien ned i øjenhøjde med børnene,” siger Gaute Munch.

LEGO Koncernen har siden slutningen af 90’erne lanceret tre generationer af programmerbart legetøj baseret på Gaute Munchs patenter og dermed skabt begejstring for teknologi hos millioner af børn over hele verden.

Opfindernes Oscaruddeling

Det er det Europæiske Patentkontor, der står bag European Inventor Award – en begivenhed, der svarer til opfindernes Oscaruddeling. Vinderne offentliggøres ved en stor ceremoni i Paris i starten af juni, og Gaute Munch er nomineret på baggrund af intet mindre end fire patenter på programmerbart legetøj.

”Jeg er meget glad for nomineringen. Det er en stor ære. Men det, jeg er mest stolt af, er, at vi har formået at udvikle noget legetøj, der gør børn kreative med teknologi. Det er inspirerende at se, hvordan de bruger vores produkter. De er ikke konforme i deres tanker. De er vant til at befinde sig på kanten af deres forståelsesplatform, mens vi voksne har en tendens til at søge mod den trygge midte. Det er ekstremt lærerigt,” siger Gaute Munch.

Præsidenten for Det Europæiske Patentkontor (EPO), Benoit Battestelli, fremhæver på samme måde demokratiseringen af teknologien gennem leg, som en af de vigtigste årsager til nomineringen af Gaute Munch.

”Robotter og robotteknologi var engang forbeholdt it- og videnskabsfolk, men med det programmerbare legetøj kan alle både børn og voksne være med til at opfinde og udvikle”, siger han.

Innovation foregår mellem mennesker

Gaute Munch har blandt andet også været med på holdet bag LEGO BOOST, og i dag arbejder han fortsat med udvikling af teknologiplatforme til programmerbart legetøj.

”Siden LEGO MINDSTORMS har vi oplevet en revolution med digitale devices. I dag har børn adgang til både smartphone og tablet, og de får dermed en mere direkte og taktil forbindelse til den digitale verden. Det giver interessante muligheder for den næste generation af legoteknologi,” siger han.

Til spørgsmålet om, hvordan man vedligeholder sit opfindertalent, svarer Gaute Munch:

”Man skal være åben og se ting fra nye vinkler. Man skal interagere med andre og lade deres perspektiver komme ind. Mange har en forestilling om, at en opfinder sidder og er genial på et lukket kontor. Sådan er det ikke. Innovation opstår mellem mennesker.”

Og så er der nysgerrigheden og videbegærligheden, som ifølge Gaute Munch er en af de mest centrale komponenter bag alle gode opfindelser.

”Nysgerrighed og lysten til at udvide sin forståelse kendetegner de fleste opfindere, men i virkeligheden også de fleste ingeniører. En ingeniøruddannelse er ikke noget, man bliver færdig med, når man lukker døren til universitetet. I det øjeblik man står med sit eksamensbevis, er man først lige begyndt.”

MERE INFORMATION

Gaute Munch er sammen med sin kollega Erik Hansen og deres afdeling i LEGO Koncernen nomineret i kategorien ”Industry” til European Inventor Award 2018 for at have udviklet og modnet LEGO MINDSTORMS® systemet igennem de sidste 20 år.

Den første computerbaserede LEGO-klods blev udviklet i samarbejde med Massachusetts Institute of Technology (MIT). Den var batteridrevet og kunne styre robotter gennem sensorer og små motorer via en infrarød forbindelse.

Systemet har selvfølgelig udviklet sig meget gennem tiden. Den første klods havde en kapacitet på kun 32 kB RAM. Den nyeste computerbaserede klods (EV3) kører på et LINUX operativsystem baseret på en 300 MHz ARM9 controller med 16 MB flash memory.

Robotlegetøjet bygger på fire centrale patenter.