Danske ingeniører med i kæmpe EU-projekt, som skal vise fremtidens landbrug

Landbruget står over for et paradigmeskifte, hvor smarte it-løsninger vil modernisere og effektivisere branchen. EU’s forsknings- og innovationsprogram smider nu et trecifret millionbeløb efter et stort demonstrationsprojekt, der skal sætte skub i udviklingen.

Fremtidens landbrug bliver fuldt automatiseret. Det betyder bl.a., at landmanden ikke selv behøver at køre sin traktor (Foto:Colourbox)

I de seneste år har forskere fra hele verden udviklet smarte teknologier baseret på Big Data, Internet of Things og kunstig intelligens, som har til formål at effektivisere og automatisere landbrugsproduktionen.

Men selvom landbruget overordnet set har vist villighed til at adoptere udviklingen, er anvendelsen i dag meget fragmenteret, og teknologierne bliver hovedsagelig benyttet af ”early adopters”.

Det går ud over produktiviteten og bæredygtigheden, og det skal et nyt, stort EU-projekt nu lave om på.

”Det her er et paradigmeskifte. Det er en ny måde at drive landbrug på, hvor landbruget transformeres til et web af forbundne objekter, der kan identificeres, måles, kontrolleres og fjernstyres. Der er så mange avancerede teknologier, som ikke rigtig er taget i brug. Det her projekt skal vise verden, hvordan man kan bruge dem,” siger seniorforsker ved institut for ingeniørvidenskab ved Aarhus Universitet, Claus Grøn Sørensen.

Projektet hedder ”The Internet of Food & Farm 2020”, og meningen er at demonstrere via 19 forskellige casestudier, hvordan Internet of Things drastisk kan forbedre produktiviteten og bæredygtigheden i europæisk landbrug, som vi kender det i dag. Samtidig skal projektet demonstrere forretningsmodellen for de relevante teknologier.

”En typisk landmand vil spørge, hvad han får for sine penge. Og det har i mange år været svært for forskerne reelt at vise. Problemet har tit været, at man har udviklet teknologisk avancerede systemer, som simpelthen er for komplicerede. Hvis der er for meget brugerinteraktion – hvis landmanden altså selv skal bruge en masse tid på at holde styr på systemerne – duer det ikke. Det har han ikke tid til. Men hvis vi kan vise, at systemerne er lette at bruge, og at der er en gevinst ved det - en fornuftig forretningsmodel - vil landmanden tage det til sig,” siger Claus Grøn Sørensen.

Med andre ord har helheden manglet. Indtrykket af, hvordan maskiner, der arbejder gnidningsløst sammen, kan skabe sammenhæng, kvalitet og overskud i produktionen, har manglet. Det er her, ”The Internet of Food & Farm 2020” skal sætte skub i udviklingen, således at agri-food sektoren kan gå en fuldt automatiseret og autonom fremtid i møde, når Internet of Things og andre it-teknologier for alvor slår igennem i branchen.

Læs mere om Aarhus Universitets nye forskningsprogram AU Agricultural Technology og AU Center for Smart Farming her.

Læs hele pressemeddelelsen her.

MERE INFORMATION

Projektets titel er The Internet of Food & Farm 2020. Det samlede budget er på 35 mio. euro, hvoraf de 30 mio. euro er finansieret af EU’s forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020. Projektet startede 1. januar 2017 og løber til og med 2020.

KONTAKT

Seniorforsker Claus Aage Grøn Sørensen, Institut for Ingeniørvidenskab, Aarhus Universitet